הנתונים בשטח מוכיחים שקמפיין השיווק של ״ניתוק״ לא פחות משמעותי ומרהיב מהסדרה עצמה.
- רז משאט
- 22 בפבר׳
- זמן קריאה 4 דקות
במהלך הימים האחרונים, אפל, שבדרך כלל שומרת בקנאה את נתוני הצפייה של שירות הסטרימינג שלה, חשפה נתון מרשים ביותר. עם השקת עונתה השנייה, ״ניתוק״ עקפה הסדרה את ״טד לאסו״ והפכה לסידרה הנצפית ביותר בשירות הסטרימינג אפל טי וי פלוס. מעבר לכך שהנתון הזה חשוב וראוי עבור הסדרה הזו (ואם אתם רוצים לדעת למה, אני מזמין אתכם לקרוא את הביקורת שלנו לעונה השנייה של הסדרה בתגובות), הוא גם נתון מאוד מאוד מפתיע. אחרי הכל, למרות היותה אחת הסדרות האיכותיות והמקוריות של השנים האחרונות, היא לא ממש הייתה פופולרית (בטח שלא במידה כזו) עד לאחרונה. היו לכך אינספור סיבות, החל מהעובדה שהיא מאוד מוזרה, הזמן הרב שעבר בין עונותיה ועוד, אבל השורה התחתונה היא שהסדרה הזו פשוט לא הייתה פופולרית כל כך (בטח בהשוואה ל-״טד לאסו״). הנתון הזה גרם לי לחשוב מה השתנה? איך הסדרה הזו הפכה מסדרה, שהייתי הבנאדם היחיד שצפה בה מבין חברי ומכרי, לכזו ששוברת שיאי צפייה קולוסאליים, ולאחת הסדרות המדוברות של הזמן האחרון. אחרי לא מעט מחשבה, התשובה מסתכמת במילה אחת בלבד: שיווק.

שלא תבינו אותי לא נכון, אין ספק שעצם היותה סדרה מאוד איכותית ומעניינת בהחלט תרם להייפ ושמירת הקהל סביבה, אבל ככל שאני חושב על זה יותר אני מבין שהסיבה שמדד הפופולריות שלה נסק לשחקים היה בעקבות השיווק המבריק שלה (אותו הזכרנו מדי פעם), כאשר בפעם הראשונה מזו תקופה ארוכה (ואולי אי פעם), אפל עשתה קמפיין שיווקי מקיף ובולט, שתפס את תשומת ליבו של הקהל הרחב.
קמפיין השיווק של אפל סביב הסדרה הזו היה חכם ביותר בעקבות שלוש סיבות עיקריות.
הסיבה הראשונה היתה שבאפל הבינו את הבעיות של הסדרה. הם הבינו שבעוד שאין ספק שיש להם תוצר מאוד איכותי ביד, הרבה אנשים לא מודעים אליו וגם מי שכן לא ממש זוכר או מודע לקיומה של הסדרה אחרי שעברו כמעט שלוש שנים מהעונה הקודמת שלה. לכן, הם החליטו לצאת בקמפיין רחב היקף שמטרתו להעלות את המודעות לסדרה ולרענן את הזיכרון של הקהל. המהלכים האלו כללו בין היתר את הפאנל בכנס בקומיקון של ברזיל ה-CCXP, בו חשפו את הטריילר של העונה השנייה לעיני עשרות אלפי אנשים, ואת השקת הפודקאסט הרשמי (והמעולה) של הסדרה בו אדם סקוט ובן סטילר, ניתחו (ועדיין מנתחים) את כל אחד מפרקי הסדרה ששודרו עד כה, יחד עם השחקנים ואנשי ההפקה של הסדרה עם סיפורים חמודים מסט הצילומים. אפל קידמו מהלך אחר מהלך כדי להזכיר לקהל את הסדרה ועד כמה היא מוצלחת, ואין ספק שזה עבד להם.

הסיבה השנייה, היא שאפל ניצלו את המשאבים העצומים שלהם. שירות הסטרימינג של אפל הוא טוב ויפה, אבל אין ספק שהוא ממש לא המוצר העיקרי שלה. אפל היא החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, ויש לה משאבים וחשיפה טבעית למיליארדי אנשים ברחבי העולם, בצורה שחברות כמו נטפליקס ואפילו דיסני היו יכולים לחלום עליה. לכן, באפל ״ניצלו״ את המצב והשתמשו בכל התותחים הכבדים שלהם כדי להגדיל כמה שיותר את החשיפה של הסדרה. בין היתר אפל השתמשו בחשבונות הסושיאל הרשמיים של החברה ושל מנכ״ל הרשת טים קוק (שמונים עשרות מיליוני עוקבים בטוויטר), ובאתר הרשמי שלהם לו היו קצת מעל 500 מליון כניסות בחודש ינואר האחרון, כאשר במהלך אותו החודש, כל מי שנכנס אל האתר נתקל בבלון כחול עם הפרצוף של מארק שעף לעברו והציע לו להכיר את הסדרה. השימוש בכלים האלו הוביל לכך שהרבה מאוד קהל פוטנציאלי של הסדרה, שלא הכיר אותה בהכרח נחשף אליה בצורה טבעית, וניכר שחלק משמעותי ממנו גם התעניין מספיק כדי לראות אותה.

הסיבה השלישית והחשובה ביותר בעיני, היא שצוות השיווק של הסדרה הצליח להבין באופן מושלם את אופי הסדרה והקהל. במקום לעשות שיווק אפור וסטנדרטי יחסית, באפל החליטו לצאת מהקופסא וליצור קמפיין שיווקי מאוד יצירתי ומעניין שימשוך את הקהל של הסדרה וידבר אליו ישירות. זה התחיל בעובדה שאפל הקימו לתחייה באמצע הגרנד סנטרל את קומת המנותקים בה הסתובבו במשך שלוש שעות השחקנים אדם סקוט (מארק ס.), בריט לאוור (הלי ר.), זאק צ'רי (דילן ג.), פטרישיה ארקט (מיס קובל) וטראמל טילמן (מיסטר מילצ'ק) והמחיזו באופן פיזי לצופים יום עבודה בקומת המנותקים, תוך כדי שבן סטילר (הבמאי הראשי של הסדרה) דיבר עם העוברים והשבים על הסדרה. זה המשיך בכך שאפל השיקו גרסה קצרה ואמיתית של הספר The You You Are מהסדרה (כולל גרסת אודיו בוק בהקראתו של מייקל צ'רנוס, שמגלם את דמותו של דוקטור ריקן הייל), וכלה במוזיקה חדשה ומסתורית של הסדרה שיצא אתמול (ו') בשעות הערב. המהלכים הלא שגרתיים האלו יצרו באזז ברשתות, שהדליק את הקהל מחדש לגבי הסדרה, והוביל לכך שהשיח עליה, שהיה רדום כמעט לגמרי לקראת השקת הקמפיין, טס מאפס למאה בשניות והפך את הסדרה למדוברת במיוחד. בנוסף, חשוב לי להגיד כי גם המהלכים היותר שגרתיים כמו הטיזרים המסתוריים שעולים לקראת כל פרק, המבט מאחורי הקלעים שמופיע בסופו של כל פרק והתגובות של בן סטילר לקהל בטוויטר על הציוצים שלהם לגבי הסדרה, עשוי היטב ומדויק עבור הקהל של הסדרה, מה שעוד יותר חיזק את ההייפ. למעשה, הקמפיין המיוחד הזה תפס את הקהל כל כך חזק שהוא החליט (בעקיפין) לתרום לקמפיין השיווק של הסדרה בעצמו, וליצור כל מיני פרויקטים מיוחדים, כמו אתר בו אפשר לזקק נתונים בדיוק כמו הפנימיים בסדרה, מה שהשיג לסדרה עוד יח״צ טוב ולגמרי בחינם.

השילוב של שלושת האלמנטים הנ״ל יחד עם העונה השנייה והמעולה של הסדרה, יצר עבור הקהל חוויה מיוחדת ולא רגילה בנוף ההוליוודי של ימינו, שגרם לו עוד יותר לאהוב ולדבר על הסדרה. בכך, אפל עשתה את מה שאני חשבתי כבלתי אפשרי וגרמה למליוני אנשים לשוב אל הסדרה ברגע כאילו לא עברו שלוש שנים בין עונותיה, ולהפוך אותה לסדרה הנצפית ביותר בהיסטוריה שלהם, ולאחת הסדרות המדוברות ביותר בזמן האחרון.
כעת, כל מה שנשאר לקוות הוא שגם האולפנים האחרים בהוליווד לא ישארו מנותקים (סטגדיש!) מהקמפיין ויתחילו לשווק את התכנים שלהם כמו אפל.
הסדרה ״ניתוק״ זמינה לצפייה באפל טי וי פלוס עם פרק חדש כל יום שישי.
Comments