top of page
Green Gradient

תקשיבי לנו קרול: עוד לפני שעלתה ״פלוריבוס״ לימדה את הוליווד שיעור חושב במיוחד

מבלי ששודר ולו פריים אחד מהסדרה החדשה של אפל ווינס גיליגאן ״פלוריבוס״, באולפנים פצחו בקמפיין שיווקי מיוחד במינו, שיכול לשמש כדוגמה ומופת להוליווד כולה

למרות שאני באמת ובתמים מאמין שאפל היא יצרנית התוכן הטלוויזיוני הטובה ביותר בימינו, אי אפשר שלא להודות שהשיווק שלה לאותם תכנים, איכותיים ככל שיהיו, כמעט ולא קיים. לרוב באפל דוגלים בגישה של שיווק מינימלי ביותר ודי ישיר. שניים או שלושה טריילרים, סדרה של ראיונות לגופים הגדולים, מספר פוסטרים, ואולי גם איזו מיני פרמיירה או פאנל קטן באיזה כנס גיקי כזה או אחר אם הכוכבים מסתדרים בשורה. הגישה הזו, שמסתמכת בעיקר על השיח ברשתות החברתיות ובחשיפה הטבעית והגדולה בחשבונות הסושיאל של שירות הסטרימינג של אפל, די מסתדרת עם העובדה שבסופו של יום מאמצי השיווק העיקריים שלהם אינם מתמקדים בשירות הסטרימינג שלהם אלא במוצרים הטכנולוגיים שלהם. זו עדיין עובדה קצת מבאסת, שכן היא לא מאפשרת לאותם תכנים באמת מופלאים לממש את מלוא הפוטנציאל והחשיפה שמגיעים להם.

Apple TV Announcment
תוכן נהדר שלא משווק

אלא שפעם בכמה זמן (ולשמחתי לאחרונה זה קורה יותר ויותר), באפל יוצאים בקמפיין שיווקי מיוחד ומבריק, שמצליח לפרוץ את תקרת הזכוכית של שירות הסטרימינג שלה ולהפוך את הסדרות שלה לפופולאריות באמת. הסדרה האחרונה שחוותה קמפיין שכזה הייתה ״ניתוק״, כאשר במהלך שידור העונה השנייה שלה (וגם קצת לפניה) אפל השתמשו בכל התותחים הכבדים שלהם. בשילוב עם הבנה מושלמת של הקהל שלהם ומספר מהלכים יצרתיים במיוחד, אפל הפכו אותה לא רק לסדרת הדגל של החברה, אלא גם לאחת הסדרות היותר מדוברות של השנים האחרונות. עכשיו, כמעט שנה לאחר מכן, אפל השיקה קמפיין נוסף שכזה עבור הסדרה החדשה שלה ושל וינס גיליגאן (יוצר הסדרות ״שובר שורות״ ו-״סמוך על סול״), ״פלוריבוס״. עוד לפני שהקמפיין הסתיים או אפילו הגיע לנקודת השיא שלו, הוא מצליח לעשות בית ספר להוליווד, ומדגים לכל התעשייה איך אפשר לבנות הייפ וקהל לסדרה חדשה לגמרי, מבלי להרוס ולו במעט את המסתורין שנבנה סביבה.

למעשה, המסתורין וההייפ סביב הסדרה הזו נבנו עוד לפני שצולמה ולו סצנה אחת ממנה. מרגע ההכרזה ב-2022 על שיתוף הפעולה בין שירות הסטרימינג אפל טי וי (שכבר אז התחיל לצבור לעצמו שם איכותי) לבין גיליגאן המוכשר, האינטרנט החל להתרגש מעצם קיומה של הסדרה והמשך מסעו של  גיליגאן במסך הקטן. אפל, שהבינו את האוצר השיווקי שנקרה בדרכם, החליטו לנקוט בגישה קיצונית ביותר ולשמור את הסדרה תחת מעטה סודיות פסיכי, שמזכיר ברמתו פרוייקטים כמו ״הנוקמים: דומסדיי״ (ואולי אפילו מתעלה עליהם). מאותה הכרזה על הסדרה המסתורית ושיהיה מדובר בסוג של שילוב בין מותחן פסיכולוגי ומדע בדיוני, באפל במשך כמעט 3 שנים לא חשפו שום פרטים - לא חלקי עלילה משמעותיים, לא את הליהוקים שלה ואפילו לא את הכותרת שלה. יחד עם העובדה שאיך שהוא הם גם הצליחו למנוע הדלפות לא מכוונות מסט הצילומים, הם הצליחו ליצור את התחושה שמדובר פה בסדרה אחרת ומסתורית שלגמרי שווה לצפות לה - גם אם הקהל בכלל לא יודע מה היא. אבל אפל לא הסתפקו רק בזה, כי בחוכמתם הרבה הם ניצלו את הסטריליות המוחלטת והשקט המופתי שעטף את הסדרה הזו, כדי לשלוט באופן מלא בשיח הציבורי סביב הסדרה ולהטות אותו לצרכם. אפל החלו לאט לאט ״להדליף״ לעיתונות פרטים קטנים אודות הסדרה וההפקה שלה (כמו העובדה שיש לה שם קוד שמשתמשים בו על הסט כדי להמנע מחשיפת השם הרשמי והדלפות לא מכוונות, או העובדה שגם היא תתרחש באלבקרקי שבניו מקסיקו). ידיעות אלו המשיכו לתחזק ולחזק את השיח הציבורי והצפייה הרבה לסדרה, מה שגם הוביל בין היתר לכך שהיו מעט מאוד שמועות ממקורות לא רשמיים סביב הסדרה, מה שבהחלט היה עלול לפגוע בה.  

Pluribus by Vince Gilligan on Apple TV
איש אחד ששולט הכל - באדיבות אפל טי וי

אותן מיני הדלפות ומעטה מסתורין שלא היה מבייש בונקר גרעיני נמשכו והחזיקו את השיח הציבורי סביב הסדרה עד הקיץ האחרון, כאשר לפתע עלו בערוצי הסושיאל השונים של אפל טי וי שידורים חיים עם תמונה של צלחת פטרי צהובה ועליה סמיילי שקוף. השידורים לוו עם ספירה לאחור של 48 שעות והכיתוב "אושר זה מדבק״, לצד ההצהרה שמדובר בסדרה חדשה מהיוצר של ״שובר שורות״. את הלייב והספירה לאחור הזו, שיתפו לא רק העמודים הקבועים של אפל, אלא גם עמודי הסושיאל השונים של ״שובר שורות״ ו-״סמוך על סול״ (סדרות שאינן בבעלותה של אפל אבל כן של אולפני הטלוויזיה של סוני שהפיקו יחד איתם את הסדרה). הדבר העלה באופן מיידי את רמת החשיפה של הסדרה אצל קהל המעריצים של גיליגאן, שהסתכמה בעשרות מיליוני חשיפות, צפיות תגובות ודיונים עבור סדרה, שבשלב זה עדיין לא היה ידוע עליה כמעט שום דבר. כשהטיימר הגיע לאפס באותו יום שישי שמשי וקיצי, לא נחשף איזה טריילר מפוצץ או קטע ארוך במיוחד. הוקרן לעולם בסך הכל סרטון קצר של פחות מדקה, שהציג סצנה ביזארית במיוחד בלי דיאלוג ובלי השחקנית הראשית של הסדרה, ובה רואים בסך הכל דמות חסרת שם או תיאור עומדת ליד קופסת דונאטים, מלקקת אותם (מלמטה) ומחזירה אותם אל הקופסא. לאחר מכן, נחשף רשמית שם הסדרה ״פלוריבוס״, וכי היא תחל את שידוריה ב-7 בנובמבר הקרוב. אבל לא די בכך, כי אותה חשיפה רשמית ופומבית של הסדרה שתוזמנה ולא במקרה אל יום שישי של סן דייגו קומיקון (הלא הוא כנס הגיקים הגדול בעולם), לוותה גם באטרקציה מסתורית של אפל בדמות משאית שחילקה דונאטים לעוברים ושבים כבר מיום חמישי. ביום שישי, יחד עם אותה חשיפה רשמית, הצטרפו אל צוות המשאית גם גיליגאן וריי סיהורן בכבודם ובעצמם, כדי להסיר את הערפל על הסדרה החדשה ולפגוש את המעריצים השונים (וגם לחלק להם דונאטס כמובן). במשך כמעט שלוש שעות, עמדו סיהורן וגיליגאן בשמש הקופחת של סן דייגו והקדישו זמן אישי לכל אחד ואחת מעשרות (אם לא מאות) המעריצים שבאו לפגוש אותם באותו היום, הצטלמו, שוחחו איתם ויצרו עבורם חוויה בלתי נשכחת (ואני יכול להעיד על כך ממקור ראשון). החוויה הזו הייתה כל כך ייחודית ומפתיעה, אך בו זמנית גם כל כך פשוטה ויחסית זולה, מה שהצליח לפרוץ את גבולות האירוע עצמו, וליצור שיח סביב האטרקציה, סיהורן, גיליגאן וכן גם הסדרה עצמה, שהצליח לעורר את סקרנותם של הקהל אפילו יותר.

Pluribus by Vince Gilligan on Apple TV
עלות תועלת גבוהה במיוחד - צילום: מערכת קומיקאון
תגובות

שיתוף המחשבות שלךהתגובה הראשונה יכולה להיות שלך.

טורי דעה

כתבות נוספות מקטגוריית

עושים סדר: אלו העובדות וההשפעות של רכישת אולפני האחים וורנר על ידי נטפליקס עבור הקהל הישראלי

ניתוח ״פלוריבוס״: פרק 6 - עדיף חבר אחד ביד משניים על העץ

ביקורת ComicON: ״לנצח נצחים״ - עד שהמוות יפריד בינינו... ומה אז?

רז משאט

6 בנובמבר 2025 בשעה 7:39:31

טורי דעה

© ComicON Israel

  • Twitter
  • Instagram
  • Facebook

ביקורות סרטים, ביקורות קולנוע, ביקורות סדרות, ביקורות משחקים, היקום הקולנועי של מארוול, ComicON | קומיקאון

לוגו קומיקאון
bottom of page