ביקורת קומיקאון: Invincible VS - את המשחק הזה אי אפשר לנצח
- ליאם טרופר

- May 2
- 6 min read
תודה ל־Skybound Entertainment על העותק לביקורת!
זו שנה מצוינת לחובבי משחקי מכות. רק לאחרונה קיבלנו את 2XKO, משחק הלחימה של Riot Games ביקום של League of Legends, ובהמשך השנה צפוי להגיע Marvel Tōkon: Fighting Souls עם Arc System Works מאחוריו. כמובן גם Avatar Legends, ועכשיו גם Invincible VS - משחק מכות 3v3 מבית Quarter Up ו־Skybound Games שמבוסס על יקום הקומיקס והסדרה של Invincible.
ואני אגיד את זה כבר עכשיו: פשוט כיף לשחק בו. אני אוהב משחקי מכות. לא בהכרח ממקום התחרותי, אלא מהמקום הכי פשוט שיש - לשבת על הספה עם חבר או בן משפחה, לפתוח Tekken 8 או Mortal Kombat 1, לבחור דמויות, ללחוץ על כפתורים, לצחוק, להתעצבן, לנקום בסיבוב הבא, ואז לעשות עוד אחד. Invincible VS יושב בדיוק על התחושה הזו. הוא מהיר, צבעוני, מדמם, מלא אנרגיה, ובעיקר מבין היטב את העולם שעליו הוא מבוסס.
לכל וילטורמייט זהות משלו
הדבר הראשון שמפתיע לטובה הוא כמה המשחק מצליח להבדיל בין הדמויות. על הנייר, קל לחשוב שכל Viltrumite ירגיש פחות או יותר אותו הדבר - חזק, מהיר, עף ומפרק אנשים. בפועל, יש הבדל ברור בין Mark, Omni-Man, Anissa, Conquest, Lucan ו-Thula. לכל אחד מהם יש קצב אחר, תחושת משקל אחרת ויכולות שונות, וזה חשוב במיוחד במשחק שבו כל קרב בנוי סביב בחירת שלוש דמויות שונות. העובדה שדווקא דמויות שיכלו בקלות להרגיש כמו וריאציות אחת של השנייה מקבלות זהות משחקית משלהן היא אחת ההפתעות הנעימות כאן. מעריצים של Invincible ימצאו כאן חגיגה לא קטנה. יש אזכורים לסדרה, לקרבות מהקומיקס, ליחסים בין הדמויות, לשורות קטנות שמרגישות כאילו הן נכתבו במיוחד כדי לגרום לכם לחייך, ול-matchups שלא התרחשו בסדרה או בקומיקס אבל פתאום מקבלים חיים משלהם. Rex מול Conquest? לא משהו שקרה במקור, אבל המשחק יודע בדיוק איך לגרום לזה להרגיש נכון, כולל משפטים ייעודיים בין הדמויות שנוצרו במיוחד עבור המשחק.

חדש אך מוכר
הסיפור הוא עלילה חדשה ומקורית, שמתפצלת בערך סביב אזור עונה 3 ומשם לוקחת את הדמויות למקום משלה. הוא נכתב על ידי Helen Leigh, תסריטאית ומפיקה בסדרה, יחד עם Mike Rogers, Narrative Director של Invincible VS, בשיתוף עם היוצר של הקומיקס, Robert Kirkman. התוצאה מספקת ומהנה, ולא מרגישה כמו תירוץ דק כדי לחבר בין קרב לקרב. זה לא הסיפור הכי עמוק ביקום של Invincible, אבל הוא לגמרי עושה את העבודה, ומרגיש כמו מעיין פרק בונוס אם מחברים את כל הקטעים הסינמטיים. מעבר לכך ה-DNA של Invincible מורגש כמעט בכל מקום. האנימציה נהדרת, הדמויות נראות כמו גרסה משחקית טבעית של הסדרה, והקרבות מלאים דם, הרס ואפקטים שמוכרים היטב לכל מי שראה אפילו פרק אחד. אחד הדברים שהכי אהבתי הוא ההרס הדינמי בזירות: הרקע מתחיל להשתנות ככל שהקרב מתקדם, מבנים נפגעים, הסביבה נשברת, והכול מרגיש הרבה יותר חי מאשר רק תפאורה יפה וסטטית מאחורה, מה שמוסיף המון לאווירה. אם באווירה עסקינן, הסאונדטראק של המשחק, שנוצר בידי The Glitch Mob (שבמקרה גם לקחו חלק בשיר הרשמי של אליפות העולם של League of Legends בשנת 2018), עושה עבודה פשוט מרשימה. הם יוצרים מוזיקה שמצד אחד מרגישה כאילו היא נלקחה הישר מתוך הסדרה - למרות שהיא מקורית לגמרי, אהל מצד שני מצליחה לשמור על ייחודיות ועל אקשן וקצביות כיאה למשחק מכות.
לשמחתי הגדולה רוב המדובבים מהסדרה חזרו, מה שגורם לכל הדמויות להרגיש הרבה יותר אוטנטיות ואמינות במהלך המשחק. יחד עם זאת, לא כולם חזרו ויש כמה החלפות בולטות. Steven Yeun לא חוזר לדבב את Mark Grayson, ובמקומו Aleks Le נכנס לנעליים של הדמות, ולשמחתי עושה עבודה פשוט מצוינת. כמעט לא הרגשתי הבדל, ובמקומות מסוימים אפילו עצרתי רגע לבדוק אם זה באמת לא Yeun. הוא עשה את שיעורי הבית שלו והבין טוב מאוד איך ומה צריל לעשות כדי להיות Invincible. גם Seth Rogen לא חזר בתור Allen the Alien, ובמקומו James Adomian מדבב את הדמות. זו לא בהכרח נקודה רעה - Adomian עושה עבודה טובה - אבל אחרי שמתרגלים במשך 4 עונות לקול מאוד מסוים, קשה לא לשים לב לשינוי בהתחלה, שכן במקרה של Allen השינוי מורגש.

בנוסף לדמויות המקוריות יש גם דמות חדשה ומקורית בשם Ella Mental, משחק מילים כמובן, שנוצרה יחד עם יוצרי הקומיקס. היא מרגישה כמו תוספת טובה לרוסטר, לא סתם "דמות בונוס" שנזרקה כדי לסמן וי, אלא ניסיון אמיתי להוסיף משהו חדש ליקום של Invincible בתוך המשחק עצמו. זה עוזר ל-Invincible VS לא להרגיש כמו העתקה ישירה של הסדרה, אלא כמו מוצר שיש לו גם משהו קטן משלו להגיד.
משחקים כדי לנצח
מבחינת מצבי משחק, קיימים במשחק שלושה עיקריים: מצב סיפור, מצב תחרותי Ranked, ומצב Arcade. בדומה למשחקי מכות אחרים, כמו Mortal Kombat 1, מצב Arcade נועד גם כדי להתמחות עם דמויות מסוימות וגם כדי לפתוח עבורן סיומים ותוכן Lore ייחודי לכל דמות ברוסטר. זה בדיוק מסוג הדברים שגרמו לי לבחור דמות שלא תכננתי לשחק, רק כדי לראות את ה־Cinematics שלה. באופן כללי חשחשוב לזכור ש-Invincible VS הוא משחק 3v3 Tag Fighting. כלומר אתם בוחרים שלוש דמויות, ובמהלך הקרב יכולים להחליף ביניהן בהתאם למצב. אם Mark חוטף יותר מדי, אפשר להכניס את Atom Eve. אם אתם רוצים לשמור דמות מסוימת לקומבו או לסיומת, אפשר להשאיר אותה מאחור ולקרוא לה לאסיסט. שתי הדמויות שלא נמצאות כרגע על המסך עדיין יכולות להיכנס לרגע ולעזור לכם בקרב, וזה הופך את הקרבות להרבה יותר דינמיים. יחד עם זאת, ובניגוד ל-2XKO, שהוא גם משחק Tag אבל מאפשר מצב Duo שבו שני שחקנים שולטים בשתי דמויות שונות באותו צוות, כאן אין מצב כזה. רק שחקן אחד שולט בצוות כולו, מחליף בין הדמויות וקורא להן לאסיסטים. זה יותר קרוב לתחושת Tag Fighter קלאסית, בזמן ש-2XKO מנסה לקחת את הרעיון לכיוון חברתי יותר.

יש מכות
אני מודה שלקח לי קצת זמן להתרגל לשליטה ול-Controls השונים, ואין סקפ שהמשחק דורש למידה אבל לא בצורה כזו שתרחיק שחקנים חדשים ופחות מנוסים בז'אנר. יש כאן הרבה מערכות: מכות Super, Ultimates, מכות מיוחדות, דמויות שיכולות לעוף, דמויות שלא, אסיסטים, החלפות, שבירות קומבו, Boost Meter ועוד. כמו רוב האנשים, גם אני התחלתי בלחיצות כפתורים חסרות בושה על השלט - כי אין כמו להספים X, ולמרבה ההפתעה - המשחק דווקא תומך בזה. יש קומבואים פשוטים שנועדו להכניס אתכם לעניינים, כמו לחיצה חוזרת על מכה קלה, וזה עובד נהדר בתור כניסה ראשונה. למשחק יש ארבעה סוגי מכות: קלה, בינונית, כבדה ומיוחדת. הקומבו הבסיסי ביותר הוא פשוט ללחוץ שוב ושוב על מכה קלה, ומשם אפשר להתחיל לבנות הבנה עמוקה יותר. להפעיל מכות Super בזמן הנכון, לדעת מתי לחסום, מתי להחליף דמות, מתי לקרוא לאסיסט ומתי לשבור קומבו של היריב - כאן כבר נכנסת הלמידה האמיתית וקצת טקטיקה קלילה. זה לא הרגיש כמו משחק שהעניש אותי על זה שאני חדש בו, אלא יותר כמו משחק שמעודד אותי ללמוד על ידי תגמול.
היו קרבות שבהם הרגשתי שאני פשוט עומד מול מישהו שמבין את המשחק הרבה יותר טוב ממני. קומבו ארוך, אסיסט באמצע, עוד החלפה, עוד מכה מיוחדת, ואני כבר עם חצי חיים פחות לפני שהספקתי להבין מה קרה. אבל במקום להרגיש שזה שובר את החוויה, זה בעיקר גרם לי לרצות לחזור ל-Training, להבין מה פספסתי, ולנסות שוב. לא מתוך תחושת "קשה אבל עוד סיבוב", אלא פשוט כי הלופ עצמו מהנה. גם כשחוטפים, המשחק נראה טוב, נשמע טוב, ומרגיש טוב בידיים. מכניקת ה-Boost Meter מוסיפה עוד שכבה חשובה לקרבות. שימוש נכון במד יכול לחזק מכה מיוחדת, להגדיל נזק, לשבור Armor של היריב או לעזור לכם לצאת ממצבים לא נוחים. מהר מאוד לומדים שכדאי לשמור עליו עין, כי שחקן שיודע מתי לבזבז Boost ומתי לשמור אותו יכול לשנות את כל הקצב של הקרב. גם ה-Counter Tag וה-Assist Breaker חשובים מאוד, במיוחד אם אתם רוצים לשרוד יותר זמן ולא לתת ליריב פשוט למחוץ אתכם בקומבו אחד ארוך (דבר שהלוואי שידעתי מוקדם יותר, Assist Breaker יכול פשוט לשבור קומבו של יריב באמצע - במחיר של בר אחד במד).

כמשחק ספה, Invincible VS פשוט מעולה. גם אם מי שיושב לידכם לא מכיר את הסדרה או את הקומיקס, המשחקיות מספקת את הסחורה. הדמויות ברורות, האנימציות מרהיבות, הסגנון הוויזואלי כיפי להסתכלות, והקרבות מספיק מהירים כדי שגם מי שלא מבין את כל המערכות ייכנס לעניינים תוך כמה דקות. (אגב, נקודת גאווה קטנה משלנו: ה-Art Director של Quarter Up, המפתחת של המשחק, הוא דן אדר הישראלי, שאפשר למצוא גם באינסטגרם תחת @3daneder.) חשוב לי לציין שלא יצא לי לשחק בתור Universa או The Immortal, שכן אלו דמויות שצפויות להגיע בהרחבות המשך, אבל הרוסטר הקיים כבר מרגיש מגוון ומהנה. בין Viltrumites, גיבורים, נבלים ודמויות שהמעריצים חיכו לראות, יש כאן מספיק חומר כדי למצוא לפחות שלישייה אחת שתידבק אליכם. וזה אולי אחד הדברים החשובים במשחק Tag, שלא רק למצוא דמות אחת שאוהבים, אלא צוות שלם שמרגיש נכון.

למי שאוהב משחקי לחימה כמו Tekken 8, Street Fighter 6 או Mortal Kombat 1, ורוצה משהו עם סטייל ויזואלי מצויר יותר, Invincible VS לגמרי מספק את הסחורה. לחובבי הקומיקס והסדרה זו חגיגה כמעט מובנת מאליה, אבל גם מי שמחפש משחק תחרותי יותר ימצא כאן מערכות עם עומק, קצב טוב והרבה מקום להשתפר. אולי אני קצת biased. אולי זה כי כל חוברות הקומיקס של Invincible נמצאות במדף לידי בזמן שאני כותב את השורות האלה. אבל בסופו של דבר, משחק מכות צריך קודם כול להיות כיפי - ו-Invincible VS הוא בדיוק זה. הוא מהיר, נגיש מספיק כדי להתחיל, עמוק מספיק כדי להישאר, ונאמן מספיק למקור כדי לגרום למעריצים לחייך כמעט בכל קרב. Quarter Up עשו כאן עבודה מעולה. ואם זה הצעד הראשון של Skybound בעולם משחקי Invincible הגדולים יותר, אני לגמרי אשמח לראות בעתיד עוד משחקים ביקום הזה - גם אם הם לא בהכרח יהיו משחקי לחימה.
ציון סופי למשחק Invincible VS - 9/10: מתי מוסיפים את ת'ראג?
המשחק Invincible VS זמין עכשיו ל-Xbox Series X|S, ל-PlayStation 5 ולמחשב האישי. המשחק תומך בבקר משחק רגיל וגם בשלטי לחימה ארקייד.




Comments