

משיח לא בא, הוא נד על קורים: מארוול נואשת להצלתו של ספיידרמן
כששום דבר אחר לא מצליח להחזיר את הקהל הרחב לאולמות, מארוול שמה את כל מאמציה על ספיידרמן, שנראה כמו המותג שיבטיח הצלחה מסחררת. בכל זאת, השיווק שלו כבר מעכשיו מעיד יותר מהכל על פחד מתחרות.
בסרט ״דדפול & וולברין״, שיצא לבתי הקולנוע בשנה שעברה, הכריז דדפול על עצמו בגאוותנות שהוא ״הישו של מארוול״ (Marvel Jesus, אם תרצו). הוא אמר שהמשימה שהוטלה על כתפיו מציבה א ת עצמו בתור המושיע של היקום הקולנועי, ואף צחק בתוך הסרט על כך שאותו יקום נמצא כרגע בנקודת שפל. ואכן, הסרט שאיחד את דמות השוטה עם הפה של ראיין ריינולדס יחד עם הגיבור הבלתי-מרוסן של יו ג׳קמן הפך להיות אחד מתוך שני הסרטים היחידים של מארוול שעקפו הכנסות של מיליארד דולר בקופות הבינלאומיות, מאז תקופת השיא שלהם בקיץ 2019 בסמוך לשחרור של ״הנוקמים: סוף המשחק״. הדמויות הגדולות של מארוול, אלו האייקוניות שנבנו בתודעה הציבורית במשך שנים ושבלטו בתקופות המצליחות יותר של המותג בבתי הקולנוע, אלו בעיקרן הן הדמויות (והשחקנים) שמצליחים למשוך את הקהל השחוק חזרה אל בתי הקולנוע. במארוול סטודיוס כמובן שמים לב לעניין, ואפשר לומר באופן די מבטיח שזו אחת הסיבות שדאגו להחזיר לקדמת הבמה את רוברט דאוני ג׳וניור עבור סרטי הנוקמים הקרובים.
החטא הראשי של מארוול, שהם מאוד מודעים לכך ואף הודו על כך בציבור מספר פעמים לאחרונה, היה לכופף את ראשם תחת המנדט של דיסני בתקופת הקורונה ולהשקיע את עצמם בכמה שיותר תוכן לשירות הסטרימינג העולה, דיסני פלוס. במקביל לכך שהמהלך נעשה מיד לאחר הצורך להתמודד עם נפילת המתח שהגיעה לאחר אירוע קולנועי היסטורי כמו ״אנדגיים״, הדבר יצר סלידה ציבורית מהרצון לעקוב אחרי המותג - הן מהסיבה שגם הסרטים הגדולים ביותר של החברה הציגו איכות ירודה מן המצופה, והן מהסיבה שיש כל כך הרבה תוכן שלקהל קשה לעקוב בשביל להישאר בלופ.

מארוול ניסו להציל את עצמם מזה, כאשר לקראת סוף השנה שעברה דיברו על כך שיאטו יותר את תהליכי היצירה שלהם וישקיעו בהם קצת יותר זמן בתכנון מוקדם - מאשר ימהרו להוציא כמה שיותר החוצה. אבל גם הניסיון של מארוול לדלל בתוכן לא סייע, כאשר גם סרטים שהיו מבטיחים לא הצליחו להחזיר את הקהל למסכים. ״ת׳אנדרבולטס*״, שנחשב בעיני המבקרים כאחד מהסרטים האיכותיים ביותר שיצאו מהיקום הקולנועי של מארוול אי פעם, סיים את ריצתו בקופות עם הכנסות מאכזבות של 382 מיליון דולר על תקציב של 180 מיליון, מה שמעיד על סכום מזערי של רווח לאחר הוצאות שיווק.
אז מארוול בנו על ״ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים״, והיו בטוחים שהוא יצליח בשגשוג אדיר בזכות השפה העיצובית החדשה שלו, הסטאר-פאוור שנמצא בתפקידים הראשיים שלו וההדגשה הציבורית כי אינו מצריך צפייה באף פרויקט קודם. עם זאת, הפרויקט הכניס עד כה (אחרי 3 שבועות) כ-430 מיליון דולר, כאשר 218 מאלו היו בסופ״ש הפתיחה, וזאת על תקציב הגבוה מ-200 מיליון דולר לפני עלויות שיווק - שהיו מאסיביות הפעם וככל הנראה הכפילו את הסכום המדובר. המספרים האלו אולי נשמעים גדולים, אבל בהשוואה לתקופות העבר של החברה בה סרטים של מארוול היו עוברים את ה-800 מיליון בלי למצמץ, מדובר באכזבה גדולה. למעשה, ניכר כי זו השנה הראשונה בה מארוול יפסידו ל-DC (עם ״סופרמן״) בתואר ״סרט גיבורי העל המרוויח ביותר של השנה״, מאז 2008 עם ״האביר האפל״ של נולאן אל מול ״איירון מן״.





