

משיח לא בא, הוא נד על קורים: מארוול נואשת להצלתו של ספיידרמן
כששום דבר אחר לא מצליח להחזיר את הקהל הרחב לאולמות, מארוול שמה את כל מאמציה על ספיידרמן, שנראה כמו המותג שיבטיח הצלחה מסחררת. בכל זאת, השיווק שלו כבר מעכשיו מעיד יותר מהכל על פחד מתחרות.
בסרט ״דדפול & וולברין״, שיצא לבתי הקולנוע בשנה שעברה, הכריז דדפול על עצמו בגאוותנות שהוא ״הישו של מארוול״ (Marvel Jesus, אם תרצו). הוא אמר שהמשימה שהוטלה על כתפיו מציבה את עצמו בתור המושיע של היקום הקולנועי, ואף צחק בתוך הסרט על כך שאותו יקום נמצא כרגע בנקודת שפל. ואכן, הסרט שאיחד את דמות השוטה עם הפה של ראיין ריינולדס יחד עם הגיבור הבלתי-מרוסן של יו ג׳קמן הפך להיות אחד מתוך שני הסרטים היחידים של מארוול שעקפו הכנסות של מיליארד דולר בקופות הבינלאומיות, מאז תקופת השיא שלהם בקיץ 2019 בסמוך לשחרור של ״הנוקמים: סוף המשחק״. הדמויות הגדולות של מארוול, אלו האייקוניות שנבנו בתודעה הציבורית במשך שנים ושבלטו בתקופות המצליחות יותר של המותג בבתי הקולנוע, אלו בעיקרן הן הדמויות (והשחקנים) שמצליחים למשוך את הקהל השחוק חזרה אל בתי הקולנוע. במארוול סטודיוס כמובן שמים לב לעניין, ואפשר לומר באופן די מבטיח שזו אחת הסיבות שדאגו להחזיר לקדמת הבמה את רוברט דאוני ג׳וניור עבור סרטי הנוקמים הקרובים.
החטא הראשי של מארוול, שהם מאוד מודעים לכך ואף הודו על כך בציבור מספר פעמים לאחרונה, היה לכופף את ראשם תחת המנדט של דיסני בתקופת הקורונה ולהשקיע את עצמם בכמה שיותר תוכן לשירות הסטרימינג העולה, דיסני פלוס. במקביל לכך שהמהלך נעשה מיד לאחר הצורך להתמודד עם נפילת המתח שהגיעה לאחר אירוע קולנועי היסטורי כמו ״אנדגיים״, הדבר יצר סלידה ציבורית מהרצון לעקוב אחרי המותג - הן מהסיבה שגם הסרטים הגדולים ביותר של החברה הציגו איכות ירודה מן המצופה, והן מהסיבה שיש כל כך הרבה תוכן שלקהל קשה לעקוב בשביל להישאר בלופ.

מארוול ניסו להציל את עצמם מזה, כאשר לקראת סוף השנה שעברה דיברו על כך שיאטו יותר את תהליכי היצירה שלהם וישקיעו בהם קצת יותר זמן בתכנון מוקדם - מאשר ימהרו להוציא כמה שיותר החוצה. אבל גם הניסיון של מארוול לדלל בתוכן לא סייע, כאשר גם סרטים שהיו מבטיחים לא הצליחו להחזיר את הקהל למסכים. ״ת׳אנדרבולטס*״, שנחשב בעיני המבקרים כאחד מהסרטים האיכותיים ביותר שיצאו מהיקום הקולנועי של מארוול אי פעם, סיים את ריצתו בקופות עם הכנסות מאכזבות של 382 מיליון דולר על תקציב של 180 מיליון, מה שמעי ד על סכום מזערי של רווח לאחר הוצאות שיווק.
אז מארוול בנו על ״ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים״, והיו בטוחים שהוא יצליח בשגשוג אדיר בזכות השפה העיצובית החדשה שלו, הסטאר-פאוור שנמצא בתפקידים הראשיים שלו וההדגשה הציבורית כי אינו מצריך צפייה באף פרויקט קודם. עם זאת, הפרויקט הכניס עד כה (אחרי 3 שבועות) כ-430 מיליון דולר, כאשר 218 מאלו היו בסופ״ש הפתיחה, וזאת על תקציב הגבוה מ-200 מיליון דולר לפני עלויות שיווק - שהיו מאסיביות הפעם וככל הנראה הכפילו את הסכום המדובר. המספרים האלו אולי נשמעים גדולים, אבל בהשוואה לתקופות העבר של החברה בה סרטים של מארוול היו עוברים את ה-800 מיליון בלי למצמץ, מדובר באכזבה גדולה. למעשה, ניכר כי זו השנה הראשונה בה מארוול יפסידו ל-DC (עם ״סופרמן״) בתואר ״סרט גיבורי העל המרוויח ביותר של השנה״, מאז 2008 עם ״האביר האפל״ של נולאן אל מול ״איירון מן״.

המנהלים הבכירים בחברה שמים לב לעניין, ומרגישים שהם נמצאים בבעיה ציבורית ושיווקית רצינית. הם חייבים להחזיר את האהדה הציבורית והכלכלית למותג, לפני שהחברה משקיעה את כל מה שיש לה על שני סרטי ״הנוקמים״ - העתידים לצאת בדצמבר 2026 ודצמבר 2027 - או שאלו יהוו כשלונות מסחריים ויפילו את מארוול ממרום כיסאה בסצנה ההוליוודית ובאהדת המשקיעים. איך עושים זאת, כשכל ניסיון אחר כמעט פשוט לא צולח? חוזרים קצת אחורה, למה שכן הצליח. זוכרים שאמרתי ש-״דדפול & וולברין״ היה אחד משני הסרטים מאז 2019 שעקף מיליארד בהכנסות? מה היה הסרט השני שעשה זאת? אתם יודעים את התשובה. זה כמובן ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״.
בקופות טיפס לו עכביש קטן
הסרט השלישי של איש העכביש משנת 2021, אשר איחד דורות של קולנוע גיבורי על בסרט אקשן שהלהיב מעריצים רבים ברחבי העולם עוד לפני שיצא, הצליח לצבור בקופות הבינלאומיות סכום יוצא דופן של 1.922 מיליארד דולר, השלישי בגודלו בהיסטוריית היקום הקולנועי של מארוול וזאת עוד בשלבי ההתאוששות של בתי הקולנוע מסגרי הקורונה. כמובן שלא ניתן להתעלם מהעובדה שהמשיכה הרבה של הקהל לראות על המסך את טום הולנד, אנדרו גארפילד וטובי מגוויר נלחמים אל מול שחקני נבלים אייקונים כמו ווילם דפו ואלפרד מולינה, הייתה בעלת יד גדולה בדבר. אבל מעבר לכך, ההצלחה של סרטי ״ספיידרמן״ באופן ספציפי מושתת על עיקרון מאוד חזק - ספיידרמן הוא ככל הנראה הגיבור הכי אהוב ציבורית של מארוול.

בין אם זה בעקבות סיפור המקור והאישיות מעוררת ההזדהות שלו בקומיקסים שרצים כבר עשורים, סדרות אנימציה שאנשים בוגרים גדלו עליהם בילדותם וסדרות אנימציה שילדים כיום גדלים עליהם, משחקי מחשב ומשחקי קונסולות, וכן סרטים הוליוודיים שהיוו חלק בלתי נפרד מביסוס ז׳אנר גיבורי הקולנוע בהוליווד המודרנית - ספיידרמן הוא דמות גיבור על שכמעט כל אחד כיום מכיר, וכמעט כל אחד יכול להתחבר אליה. הדמות שלו חוצה כאמור גילאים, אך גם תרבויות, והנהירה לצרוך תוכן בכיכוב הגיבור בחליפה האדומה הוא באמת עוצמתי. לא סתם הוא נחשב בפני עצמו לאחד המותגים הכי רווחיים בהיסטוריה, עם הכנסה היסטורית מוערכת של 27 מיליארד דולר, וממוצע שנתי של בין מיליארד למיליארד וחצי דולר במכירות מרצ׳נדייז בלבד.
כמובן שיש בתוך המשוואה הזאת של השחרורים הקולנועיים של סרטי ספיידרמן את סוני פיקצ׳רס, שניסו גם הם להרוויח על גבי המותג הזה במסגרת הזכויות שבידם - ונכשלו בכך קשות עד שויתרו. גם להם לא תזיק תפיסה ציבורית חיובית לגבי סרטי גיבורי העל שיוצאים תחתם. אבל אני מאמין שדווקא עכשיו, בזמן הקושי שהם חווים בציבור, רגע לפני ״דומסדיי״ ובמקביל לעלייתם של DC סטודיוס, הדאגה המרכזית נמצאת בידיהם של מארוול סטודיוס. ועל כן, עוד לפני שיש להם תסריט מלא מוכן עבור ״הנוקמים: דומסדיי״ ולמרות שיש להם בערך שנה בלבד, הם דוחפים קדימה את הפרויקט הקולנועי הבא של ספיידרמן, ״יום חדש לגמרי״ (Brand New Day). וכשאני אומר דוחפים, אני לא מתכוון רק בהפקה. אני מתכוון גם בשיווק הציבורי.

ספיידרמן אומנם רגיל להתמודד ביקום הקולנועי עם ״מחלקת בקרת נזקים״, אבל בעולם שמחוץ לסיפור, מארוול תולים בו הרבה תקוות שיוכל לשפר את התדמית הציבורית של תוצרי החברה. ניכר שהם בונים מאוד על כך שיצליח ציבורית וכלכלית, כך שיוכלו למכור לציבור בגאווה שהיקום הקולנועי של מארוול עדיין חי ובועט - ובתקווה לא לגרום למשקיעים ולמעריצים לנטוש. אני לא אתפלא אם הנתונים האלו הם חלק מהשיקולים שגרמו למארוול לדחות את סרטי ״הנוקמים״ בחצי שנה, כדי שיהיה להם קצת יותר אוויר לנסות משהו, לפני שהם מטילים את הפצצה הענקית שלהם בהחזקת אצבעות מתוחה ביותר.
בהמשך לכך, מארוול מבינים שהזמן לא בדיוק עובד לטובתם, מחליטים לנצל את העובדה שצילומי הסרט כבר יוצאים לדרך - איך שהוא בתוך הלו״ז המורכב מאוד של הולנד ושל זנדאיה - ומתחילים להציג רשמית חומרים שיווקיים מתוך ההפקה, למרות שמדובר בימי הצילומים הראשוניים שלה. אותם חומרים שמעידים יותר מכל, לפחות בעיניי, שמארוול מפחדת. מפחדת מכישלון. מפחדת מלהישכח. ובעיקר, מפחדת מהמתחרים שלה - השנה ושנה הבאה.
הצל על הבמה
התוכן השיווקי הרשמי הראשון שהוציאו במערכת הסרט היה תחילה רמיזה ראשונית, ולאחר מכן חשיפה מלאה של החליפה אותה השחקן טום הולנד הולך ללבוש במהלך הסרט החדש. לאחר שראינו בסופו של ״אין דרך הביתה״ כי פיטר פארקר כרגע ממלא את חובת ספיידרמן במלואה ובסודיות מלאה, עם חליפה חדשה שלוקחת השראה מחליפותיהם של טובי ואנדרו, אנחנו מקבלים מבט יותר מקרוב על גרסה מוגמרת יותר שלה - שבה ממש אפשר לראות בבירור את רשת הקורים העוטפת שלה. בעוד שהחליפה מאוד יפה ומצליחה להביא תחושה מוכרת ותחושה חדשה כאחד, אני דווקא רוצה להתעכב על איך הסרטון מוצג.
סרטון החשיפה מציג, ברקעה של מוזיקה נוגה מסרטיו של ספיידרמן, את טום הולנד מקפץ כדמות מוחשכת בבמת צילום. דלת במת הצילום נפתחת לאט לאט ומציגה את מבנה דמותו כאשר אור מופיע מאחוריו. הולנד אז מתקרב למצלמה כשדמותו מתבהרת, הוא שואל דמות חיצונית ״אנחנו מוכנים?״ ואז יוצא מהפריים - שנחתך ללוגו הסרט. אני כן הייתי שמח לציין שהטיזר הזה נראה קצת מוזר, במיוחד בכך שדמותו המרוחקת והאפלולית של הולנד קופצת בצורה מוזרה עם פניה החוצה, אבל אז מסתובבת והולכת פנימה - שלא לדבר על האור שהיה צריך ליצור צל הרבה יותר גדול. ברור לי שמדובר בקליפ קצר, שספק נוצר בחציו על מסך ירוק וחציו ב-CGI. אבל זה לא העניין. העניין הוא שתחושת הנוסטלגיה, המגיעה בתוך במת צילום חשוכה עם דמות מסתורית שהולכת בה... זה בדיוק מה שמארוול סטודיוס עשו מוקדם יותר השנה, בהכרזת הקאסט הראשונית של ״הנוקמים: דומסדיי״.
המהלך השיווקי של מארוול סטודיוס להכרזה הראשונה הרשמית על השחקנים שיחזרו להופיע בסרט ״הנוקמים״ הבא היה בהחלט מהלך מיוחד, שמצד אחד התיש במידה מה את הקהל עם אורכו המוגזם של 5 וחצי שעות עם חשיפה חדשה כל 12 דקות, אך יצר שיח ציבורי ברשתות החברתיות שלא נראה מזה תקופה ארוכה מאוד - בטח שלא עבור פרויקט של מארוול. הנתונים שיצאו לאחר המהלך העידו כי במהלך השידור החי, צפו במקביל בשידור כ-100 אלף איש, ואף הגיעו ליעד מצטבר של 275 מיליון צפיות. מספר הצופים גדל משעה לשעה, למה שנחשב השידור החי השיווקי מרובה-הפלטפורמות הפופולרי ביותר אי פעם. אפילו מציינים כי השיח עליו ברשתות החברתיות התפרש בכמות הגדולה פי 5 מהשיח על הטריילר הראשון של ״דדפול & וולברין״, ששוחרר במהלך אירוע הסופרבול 2024.
זהו היה מהלך שאפתני, כזה ששם את שמם של מארוול שוב במרכז הבמה - בעיקר בזכות כוח הטאנלטים שבאמתחתה ובעקבות רגשות הנוסטלגיה כלפי חלק מהשחקנים שיחזרו להופיע בפרויקט המאחד החדש. הטאלנטים הגדולים שקיבלו את מירב ההתרגשות בסרט היו השחקנים הבריטיים הותיקים איאן מק׳קלן ופטריק סטיוארט, שיחזרו לשחק את דמויותיהם של מגניטו ופרופסור אקס בהתאמה, וכן השחקן טום הידלסטון שיחזור למסך הגדול לאחר שתי עונות טלויזיה מו ערכות-מאוד בכיכובו, בסדרה ״לוקי״. עוד בלט צ׳יינינג טייטום שהיה חביב הקהל בתפקידו כגאמביט ב-״דדפול & וולברין״, אך לא ראיין ריינולדס ולא יו ג׳קמן הוזכרו בשמם במהלך השידור הזה. למרבה ההפתעה, גם שמו של טום הולנד לא הוזכר, ולמעשה בשלב זה חזרתו כספיידרמן לסרט אינה מאושרת - למרות שמועות וספקולציות רבות מצד הקהל, ולאחר חשיבותו הגדולה ב-״מלחמת האינסוף״.

ברור מכך שמארוול רוצים ליצור בפני הקהל את התחושה שההתלהבות לקראת הפרויקט הבא של ספיידרמן היא גדולה כמו אותם טאלנטים גדולים שישלבו פעולה פעם ראשונה (או לח לקם, פעם נוספת) בהרפתקה חוצת יקומים. להולנד כמובן יש ותק בתפקיד, הוא משחק את פיטר פארקר קרוב לעשור, אבל אני לא בטוח שאפשר באמת לשים בקנה אחד את חשיפת חליפתו של ספיידרמן - שברוב הזמן צמודה לקווים כללים דומים - עם התחושה המרגשת שדמות שלא ראינו שנים רבות תזכה לתהילה נוספת. אם הם היו מנסים בכך לחשוף את חזרתם המקורית של טובי ואנדרו, אז אולי היה על מה לדבר (למרות שאני מעדיף את הדרך שבה פעלו בפועל). אני לא חושב שאלמנט הנוסטלגיה וההתלהבות עובד כאן באותה הצורה, והניסיון לצייר הקבלה בין המקרים מרגיש כמו ניסיון לומר ״היי, גם אני פה עם החבר׳ה!״, למרות שהולנד ליטרלי לא מאושר רשמית בינתיים להיות עם החבר׳ה. מן הסתם מארוול לא מפחדים מעצמם בתחרות על לב הקהל בקופות 2026, הרי כסף בכל אחד מהפרויקטים האלה יהיה רווח כך או כך (גם אם צריך לחלוק אותו עם סוני), אבל הסרטון הזה מקרין הרגשה של החלטה-של-הרגע-האחרון לנסות לרכב על הגל השיווקי שהצליח - למרות שזה היה לפני כמעט חצי שנה.
ילדים זה שמחה. וכסף.
התוכן השיווקי השני שיצא באופן רשמי ממארוול סטודיוס ומסוני הגיע שבוע לאחר מכן, עם סרטון באורך דקה המציג את היום הראשון של הצילום - שבדיוק התרחש ב-1 באוגוסט. כלומר, החברות לא חיכו לצבור חומרים ולהכין פיצ׳רט ערוך עם ראיונות כמו שהם בדרך כלל עושים, אלא מיהרו לאסוף את מה שכן הצליחו לצלם, על מנת שיוכלו להוציא אותו החוצה. הסרטון מציג את טום הולנד נרגש לקראת יום הצילומים הראשון הרביעי שלו בתור הדמות, וכיצד זה מרגיש לו שונה הפעם. עם זאת, הסרטון מקדיש חלק נרחב ממנו לעובדה שזו הפעם הראשונה שמארוול מתירים למעריצים לעמוד בקרבת הצילומים ולחזות בהם בזמן אמת, ואף מציג את הולנד מתקשר איתם ועושה פוזות עם ילדים בתלבושת ספיידרמן.
מעבר לעובדה שמדובר בדחיפה נוספת ציבורית של הידיעה כי סרט חדש של ספיידרמן נמצא בדרך, אני דווקא מאמין שהמטרה העיקרית של הסרטון היא להראות לעולם כמה הקהל אוהב ומתחבר לדמותו של ספיידרמן. כמה ספיידרמן הוא גיבור על אמיתי, כזה שנותן תקווה ואמונה בטוב גם לאנשים האמיתיים שצופים בו בפעולה מאחורי המצלמות. שאומנם מדובר בדמות פיקטיבית, אבל כזאת שמחזקת אנשים במציאות האמיתית. נשמע לכם מוכר? מדובר בבחירה מאוד דומה לתוכן השיווקי שהוציאו מטעם DC סטודיוס לקידום הסרט ״סופרמן״ בחודשים שלפני יציאתו.
הקמפיין השיווקי של ״סופרמן״ של DC סטודיוס התבסס על העובדה שהגרסה החדשה של ג׳יימס גאן מחזירה לבתי הקולנוע את האופטימיות והחיוביות הטמועות בדמות הקומיקס של סופרמן, שדי אבדו בעיבודים הקולנועיים האפלים והקודרים של זאק סניידר בכיכובו של הנרי קאוויל. החיבור של ילדים לדמות הגיבור אולי בין הידועות בתבל, חיזק את התחושה שמדובר בדמות המדברת לכלל האוכלוסיה. יתרה מכך, גם הסרט עצמו רצה להציג שסופרמן הוא גיבור שאכפת לו מכל אחד, מקטן ועד גדול. התדמית הזאת נשמרה גם מעבר לזמן הצילומים וסנאים ב-CGI, וניתן לראות בסרטונים את דיוויד קורנסוות׳ מדבר אחד על אחד עם הילדים, נותן להם כיפים ומתעניין במה שיש להם לומר. זו חוויה בלתי נשכחת עבור אותם ילדים, שלא רק רואים התהוות אמיתית של הגיבור שלהם, אלא גם מקבלים ממנו יחס שמקנה להם תחושת ביטחון וגאווה עצמית. זה באמת משמעותי לילד שגדל על גיבורי על, כפי שאני יכול להעיד ובטח גם אתם יכולים להעיד בעצמכם.
בעוד ציינתי קודם לגבי ספיידרמן שגם לו יש אהדה גדולה בקרב ציבור נרחב, הייתי אומר שבשנים האחרונות זה יותר כלפי הדמות עצמה ופחות לגבי הייצוג הלייב-אקשני הספציפי שלה על ידי הולנד. למרות זאת, מארוול ודיסני בפני עצמם מודעים לכוח הקנייני של ילדים במותג ספיידרמן (לא סתם הם מפיקים עונות רבות של ״ספיידי וחבריו המופלאים״). בעוד שכל שלושת סרטי הסולו של טום הולנד כספיידרמן מדורגים בארצות הברית כ-PG-13, ואין סיבה להאמין שזה יהיה היוצא דופן (במיוחד עם הכללתו של הפאנישר), אני לא אתפלא אם חלק לא קטן מהצופים שהולכים לראות את הסרט הם משפחות עם ילדים בגילאים שונים - אפילו מתחת לגיל 13. בעוד שנתונים מדויקים לא זמינים, הדי ווחים מ-2021 מעידים לפי הדגימה שעשו כי 59% מהצופים ב-״אין דרך הביתה״ בערב הפתיחה שלו בארצות הברית היו מתחת לגיל 25, במקביל לכך שהם מציינים כי היה קהל מספיק של ״ילדים מתחת לגיל 12״ בשביל לצבור מהם מידע מרוכז של 96% אהדה כוללת. חשוב לציין כי בישראל ככל הנראה מודעים לכך, כי כל שלושת הסרטים הופצו כאן בדירוג מתירני של ״מותר לכל הגילאים״. זה לא כזה מפתיע, בהתחשב בכך שרוב המרצ׳נדייז פונה אליהם.

לכן, ברור שמארוול ירצו לשווק את דמותו של ספיידרמן כדמות שילדים מלאי חיבה והערצה אליה, וירצו ליצור איתה אינגייג׳מנט. ברור לי שכשהם מוציאים סרטון כזה, הם גם מאפשרים לעוד חומרים לרוץ ברשת ולהפוך מעט ויראליים - שבפועל רצו כנראה פחות רחב משתכננו - וכן מחזקים את דמותו של טום הולנד בתור ״גיבור ילדים״ כך שיוכלו לבסס מחדש את מקומה של גרסת הלייב-אקשן בתודעה הציבורית, שדי נעלמה מאמצע 2021 ואפילו נשחקה באשמת סוני. רק חבל שהסרטון הזה, שכאמור נראה כמו לחץ להוציא משהו החוצה כמה שיותר מהר בכמה שפחות השקעה, מציג מעין חזרה על נוסחה שכבר בוצעה ממש לא מזמן. זה יותר נראה כמו ניסיון לחקות, או אפילו להשוות בצורה אגרסיבית בין המותגים, במקום להתבלט ביצירתיות מסחרית או במאפיינים הייחודיים השייכים לכל אחת מהדמויות. אני יודע שלהולנד אין הרבה זמן ומארוול מפיקים איתו תוכן לסושיאל תוך כדי ימי הצילומים שכבר סגר, אבל גם את זה היה אפשר לעשות עם קצת יותר השקעה. אני בטוח שאם הייתם מחכים עוד שבועיים-שלוש לא היה קורה כלום, וגם ככה זה לא שזה יקדם מכירה של שום דבר בזמן הקרוב. או ש... האומנם?
יש לך תור לעוד שנה
מחוץ למסגרת ״סינמה-קון״ ולמסגרת ״סן דייגו קומיקון״, שמקדימות את המאוחר בדרך כלל מתוקף המעמד, נדיר מאוד שאולפנים - ובעיקר מארוול - מדברים באריכות ובשיווקיות אקטיבית על פרויקטים שיש שנה ומעלה עד יציאתם, אלא אם כן מדובר באמת בפרויקט בסדר הגודל של ״הנוקמים״ (וגם אז השיווק מועט עד חצי שנה לפני, פחות או יותר). אומנם ראינו מקרה חריג מכך מוקדם יותר השנה, כאשר אולפני דרימוורקס הוציאו טיזר טריילר ל-״שרק 5״ בפברואר האחרון כשהסרט יועד ליולי 2026 (וכעת נדחה לדצמבר 2026), אבל זאת היה על מנת לצאת באישור רשמי ברקע השמועות כי זנדאיה מצטרפת לקאסט הסרט. בראי קיץ עמוס בשנה הבאה, אולי זה היה הרעיון של יוניברסל לפעול מוקדם על מנת לקבל קצת אור זרקורים לפני שהשיווקים הגדולים יצאו לדרך. אבל הסתבר, בדיעבד, שיוניברסל עבדו על מהלך הרבה יותר מורכב שהם תכננו לקראת סרט של הקיץ הבא, שעמד לצאת לדרכו כבר בקיץ הקרוב.
ב-17 ביולי האחרון, אולפני יוניברסל יצאו בהצהרה חסרת תקדים לציבור כי הם מתחילים ממש באותו הרגע למכור את הכרטיסים הראשונים להקרנות IMAX ב-70 מ״מ לאפוס הבא של כריסטופר נולאן, ״האודיסאה״, שיתקיימו שנה שלמה לאחר מכן. מדובר במהלך שלא נראה כמותו בתעשיית הקולנוע ההוליוודית, המסתמך רבות על שמו הענק של הבמאי, לצד קאסט השחקנים הנרחב שהוכרז לו, ומעיד על ביטחון רב של יוניברסל בתוצר - שלא סיים את צילומיו בנקודה זו. מיותר לציין כי ההקרנות הבודדות שנפתחו לסרט, אשר כולל בין היתר את טום הולנד בתפקיד די ראשי, מכרו את כל כרטיסיהם במלואם תוך דקות ספורות מתחילת הצעתם. המהלך הזה פורסם לצד חשיפה ראשונה של טיזר טריילר לסרט החדש בהקרנות IMAX נבחרות וללא שחרור רשמי לרשת, אך זה דבר שנולאן כבר עשה בעבר - עם סרטו זוכה האוסקר בפרס הסרט הטוב ביותר, ״אופנהיימר״.

״האודיסאה״ צפוי לצאת לבתי הקולנוע ב-17 ביולי 2026 ולקבל לפחות שבועיים בלעדיות על מסכי ה-IMAX ברחבי העולם, בעקבות המחויבות של החברה אל מול נולאן והעובדה שהוא הסרט הראשון שיצולם במלואו ב-IMAX על פילם. ״ספיידרמן: יום חדש לגמרי״ לעומת זאת היה אמור לצאת תחילה ב-24 ליולי 2026, ולאחר מכן נדחה בשבוע נוסף אל ה-31 ביולי 2026, על מנת להתרווח יותר מנולאן ואולי להרוויח כמה אולמות IMAX - שכן בשלב זה הוא לא מאושר לשחרור IMAX באופן רשמי. הקרבה המאוד גדולה של שני הסרטים והחלוקה של הטאלנטים בניהם, שכאמור הולנד צפוי להופיע בשניהם וכן גם זנדאיה, מציבה את מארוול בבעיה מסחרית פוטנציאלית כמו להב המתנדנדת מעל ראשם. לא רק שיתכן ויקחו להם את הטאלנטים למסעות יח״צ מתחרים, יתכן מאוד שיקחו להם כמות אדירה של מסכים ומכך הכנסות קופתיות. הפלקס של יוניברסל ביכולתם למלא אולמות IMAX ענקיים שנה מראש בהחלט לא מבשר טובות עבור חברת הקומיקס והעכבר מעליה.
מארוול סטודיוס אומנם החליטו השנה לוותר על פרזנטציה גדולה ומרשימה בסן דייגו קומיקון, אבל גם אם היו עושים כזו, הם לא היו מדברים על הסרט של ספיידרמן. בהסכם בין שתי החברות, הפצה שכזאת נמצאת תחת אחריותם של סוני. ואכן, סוני הקדישו לסרט זמן במהלך ״סינמה-קון״ האחרון, בו דאגו לחשוף רשמית את שם הסרט וכן את מעורבותה של השחקנית סיידי סינק. אבל למרות שהחדשות שיוצאות מהאולם הזה מהדהדות ברשת, ״סינמה קון״ הוא לא בדיוק שיווק שמופנה לקהל, אם כי יותר לבעלי חברות הפצה ומתחמי קולנוע. יתרה מכך, כעת כשאנחנו לאחר היציאה הקולנועית של ״ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים״, אין משהו שיחזיק אקטיבית את המותג הקולנועי של מארוול עם ציפייה גדולה ומיידית בקרב המעריצים במשך השנה הקרובה. אולי למעט תמונות מאחורי הקלעים פה ושם של ״דומסדיי״, אך גם אלו מוגבלות מאוד מפאת ספוילרים. מכאן, ניכר שמארוול וסוני החליטו שהם צריכים להתחיל לפעול כבר מעכשיו - שנה מראש.

עד כה אומנם יצאו שני סרטונים (שניים וחצי, אם מחשיבים את הטיז הראשוני על החליפה), אבל ניכר בעיניי שאלו הם לא הדברים האחרונים שנשמע מהאולפנים בנוגע לפרויקט הזה בזמן הקרוב. לא נראה שמארוול מעוניינת לשבת בשקט ולעשות חושבים, אלא מסתכלת על הזמן הנותר כזמן יקר שיש לנצל, על מנת להבטיח שהפרויקט הבא לא ייחשב אכזבה גם הוא - או חס וחלילה, פלופ. היא דואגת לפמפם לקהל, כבר מעכשיו ובדחיפה מאחורי הקלעים של סוני, שהסרט בדרך ושהגיבור האהוב מגיע אוטוטו למסך. ממש עוד רגע. אנחנו פסע משם.
עוד אלמנט נוסף שמראה שמארוול מעוניינת מאוד בשיח ציבורי על הפרויקט כבר בימים אלו, הוא העובדה שהיא לא באמת מסתירה את הסטים שלה. מארוול סטודיוס ידועים בציבור בתור אולפן שרוצה לשמור על כל קלפיו בשרוול ומתאמץ להסתיר את הטאלנטים והסטים ככל האפשר מצלמי פפראצי, שמא ייחשפו מוקדם ספוילרים עלילתיים או הופעות אורח, המשמשים כמצבורי דלק נוספים להביא קהל לבתי הקולנוע אחרי סופ״ש הפתיחה. אפילו יש לומר שהסרט הקודם של ספיידרמן ביסס את כל השיווק המקדים שלו על ספקולציות הנוצרות מהדלפות מידתיות, עליהם מארוול ככל הנראה שלטו בדיוק רב. הפעם, מארוול מצלמים באופן מודע בשטח פתוח בגלסגאו (נכון לעכשיו), ולא רק שהם לא מסתירים את עשייתם - הם מודעים ומתייחסים באופן ישיר לקהל שבא להבחין ולתעד את הצילומים המתרחשים. כמובן שמדובר רק בהתחלה של הצילומים, וכנראה לא בסצנה כל כך סודית ומשמעותית. אבל ניכר שדווקא כאן, הבחירה היא לאפשר לדיוני הציבור לזרום כיד המלך. אולי זה יביא להם קצת טראפיק ציבורי, קצת דעה חיובית, קצת נוכחות בשיח היומיומי בקיץ 2025. לפחות זו תקוותם, כך נראה.

אז האם ספיידרמן יהיה המושיע של מארוול סטודיוס, ויצליח להביא לה הצלחה כלכלית מסחררת נוספת? האם סרט איכותי של גיבור על מוכר ואהוב יצליח להציל את המוניטין הציבורי של אחת מחברות התוכן הגדולות בתעשייה, רגע לפני שהם משקיעים את כל כספם במעין ״הייל מרי״ אחרון להוכיח שלא אבדו רמות כוחם ומעמדם בציבור? האם מספיק נער בחליפה ומסכה שנלחם ברעים והרעים נלחמים בו חזרה, בשביל להראות נוכחות מספקת בקיץ תחת צילו של נולאן?
הרבה עומד כאן על הכף, ולא מעט ממנו הוא הימור של מארוול עם המעריצים, שבתקופה האחרונה לא תמיד משחקים לטובתם. מיליארד בבתי הקולנוע זה לא דבר מובטח, לא למארוול ולא לז׳אנר גיבורי העל בכלל, שכן רק סרט אחד מהוליווד עבר את המיליארד השנה - והוא בכלל ״לילו וסטיץ׳״. ספיידרמן הוא אולי הסיכוי הכי טוב שלהם כרגע, אבל אפילו עליו מארוול לא יכולים לסמוך בעיניים עצומות. הם חייבים לטוות את הקורים מעכשיו, בשביל לא להימחץ על ידי ספינה מעץ. הם חייבים להראות את כוחם של הגיבורים שלהם, לפני שעוד ״סופר״-ית תעוף גבוה מעליהם. הם חייבים להראות חדשנות עוצמתית, או שלא יוכלו להצדיק פרויקטים שאינם מרוששים את האולפן מרוב קמיאוז. השיווק שלהם מראה שהם לא ממש מצליחים לישון מכך בשקט - גם לא עכשיו, שנה שלמה מראש.
״ספיידרמן: יום חדש לגמרי״ יעלה בבתי הקולנוע ב-31 ביולי 2026.
״הנוקמים: דומסדיי״ יעלה בבתי הקולנוע ב-18 בדצמבר 2026.
״האודיסאה״ יעלה בבתי הקולנוע ב-16 ביולי 2026.
״סופרגירל״ תעלה בבתי הקולנוע ב-26 ביוני 2026.

מה דעתכם? האם אתם חושבים ש-״ספיידרמן: יום חדש לגמרי״ יצליח בקופות הבינלאומיות? והאם הלכתם לראות את ״ת׳אנדרבולטס*״ ו-״ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים״ בבתי הקולנוע? ספרו לנו בתגובות!
מארוול
כתבות נוספות מקטגוריית
עידו שייביץ
