

ספינה טובעת: הנטישה של האחים דאפר היא דגל שחור עבור נטפליקס
יותר משהעסקה המפתיעה בין אולפני פראמאונט לבין האחים דאפר הוציאה אותם מנצחים גדולים, היא הפכה את נטפליקס למפסידנית ענקית
בין אם אתם אוהבים אותה ובין אם לא, אי אפשר להתווכח עם העובדה שהסדרה ״דברים מוזרים״ היא אחת הסדרות המשמעותיות והמשפיעות ביותר של השנים האחרונות. היא הייתה הסדרה הראשונה של נטפליקס שהפכה ל-IP גדול ומוכר, הציבה סטנדרט חדש לאיכות שניתן לצפות אליו משירותי סטרימינג, ובמובנים רבים מיצבה את נטפליקס כשחקנית רצינית לא רק בתחום הסטרימינג, אלא בתחום הטלוויזיה ככלל. למעשה, הסדרה הזו כל כך הצליחה והפכה בן רגע לסנסצניה בינלאומית בסדר גודל בלתי רגיל, שהיא עד מהר ה הפכה להיות הסדרה המזוהה ביותר עם נטפליקס, וגם היום כמעט עשור לאחר ששודר הפרק הראשון שלה, היא עדיין מחזיקה בתואר הזה בגאון ובקלות רבה.
אבל הרבה מים עברו בנהר מאז אותו יום שמשי ביולי 2016. הוליווד השתנתה לא מעט (במיוחד עם ההקמה של לא מעט שרותי סטרימינג מתחרים), ויחד איתה גם נטפליקס, שהפכה להיות שחקנית מרכזית בתרבות של ימינו. בעקבות אותם השינויים והעובדה שנטפליקס לא ממש הצליחה להציב מתחרה ראויה ל-״דברים מוזרים״, הקהל העולמי לא רק תהה מה יעשו באולפנים כאשר סדרת הדגל שלהם תגיע לסיומה בחודשים הקרובים (ובשעה טובה), אלא גם מה יעלה בגורלם של יוצרי הסדרה, הלא הם צמד האחים רוס ומאט דאפר. השניים אמנם לא יצרו אף פרוייקט הוליוודי נוסף מחוץ לעולם של ״דברים מוזרים״, אבל אחרי שבמשך עשור הם היו הפנים היפות של נטפליקס, זה לא שינה לאף אחד. הדיל שחתמו השניים עם נטפליקס בשנת 2022 על הפקת שתי סדרות ספין-אוף ביקום של ״דברים מוזרים״ רק חיזק את התחושה שצמד האחים עוד רחוק מלסיים את דרכם עם החברה. אבל אז, ולתדהמת כולם, הוכרז כי האחים דאפר סגרו חוזה עצום בכל קנה מידה אפשרי - אבל לא עם נטפליקס, אלא בכלל עם אולפני פארמאונט…

כדי להבין מה קרה שם בדיוק, איך נטפליקס חטפו מכה כל כך חזקה ואיבדו את שני הטאלנטים הגדולים שלהם בהפתעה גמורה, צריך להבין מה בדיוק מכיל אותו חוזה שמן של צמד האחים ואולפני פארמאונט. על פי הדיווחים השונים, שעל עיקרם חתומים מערכת העיתונאות Deadline והעיתונאי הותיק והאמין מאט באלוני, הדיל כולל לא רק משכורת שמנה במיוחד עבור שני האחים, אלא גם התחייבות על פיתוח מספר סדרות לשירות הסטרימינג של החברה Paramount+, וכן גם פיתוח של מספר סרטים שיופצו לקולנוע על ידי האולפנים - כאשר הדגש יהיה על הפן הקולנועי. יחד עם זאת, הזכויות על המותג של ״דברים מוזרים״ ישארו אצל נטפליקס ולא יעברו עם האחים דאפר אל אולפני פראמאונט, וצמד האחים עדיין ימשיך להיות מעורב בכל תוכן נוסף שיופק תחת היקום של ״דברים מוזרים״. פרטים מדוייקים על כמות הסדרות והסרטים שצמד האחים ייצרו במסגרת החוזה החדש עדיין לא נחשפו באופן רשמי, אך ניכר שהדבר מתכנס לכדי חוזה ארוך טווח, שיכיל פיתוח של מספר סדרות וסרטים שככל הנראה יתפרשו על גבי יותר ממותג אחד. החוזה יתחיל באפריל 2026, יחד עם פקיעת החוזה הישן שלהם מול נטפליקס, וימשך על גבי 4 שנים. במהלכם, האחים יעבדו בבלעדיות על פרויקטים של אולפני פראמרונט, ועל פרוייקטים נוספים של ״דברים מוזרים״.

ממבט ראשון על אותו חוזה חלומי, ניתן לחשוב בקלות כי הצ׳ק השמן הוא מה שהכריע את הכף עבור צמד האחים. אבל בעיניי, זה דווקא הדבר הכי זניח בעסקה. לא כי כסף זה לא דבר שמשנה, או כי אני חושב שצמד האחים הם פילנתרופים גדולים, אלא כי אני בטוח שזה התחום שבו לנטפליקס היה הכי קל להביס את פראמאונט בו. אין שום סיבה או תרחיש שבמהלכו נטפליקס לא יכלו להשוות את התנאים הכלכליים שאולפני פראמאונט הציעו ואף לשפר אותם, בטח כאשר מדובר בשני היוצרים המוכשרים והמבוקשים ביותר שלהם. יתרה מכך, נטפליקס כבר שפכו לא מעט כסף על האחים דאפר. לא רק באופן ישיר, אלא גם בתקציבי ההפקות שלהם ובחופש היצירתי שלהם. גם העונה הרביעית וגם העונה החמישית של ״דברים מוזרים״ נמנות בין הפרוייקטים המושקעים ביותר בהיסטוריה של נטפליקס (ובטלוויזיה בכלל), והן צולמו על גבי מעל 12 חודשי צילום כל אחת. אלו תנאים והשקעה כספית שצמד האחים לא בטוח יוכל לקבל מאולפני פראמאונט, וגם אם כן, הם לא דבר קל לביצוע. אם נטפליקס היו מוכנים לתת להם את התנאים האלו עוד קודם לכן, אין שום סיבה שהם לא ירצו ויכולו להמשיך ולהשקיע בהם כלכלית באותה הצורה (אם לא יותר אפילו).





