

"סופרמן: הסרט" - אתם תאמינו שסרט גיבורי על יכול לעוף
לקראת הסרט החדש של סופרמן, גיא נזכר בפרויקט שעיצב באמת את הדמות הקלאסית לראשונה על המסך הגדול
לקראת היציאה הקרובה של סרט ה-״סופרמן״ חדש של ג'יימס גאן, שגם ישיק את היקום החדש של DC, נאמר בלא מעט סיקורים וכתבות שמדובר באחד הסרטים החשובים בתולדות הז׳אנר ושהרבה מונח על כתפיו של גאן. אך האמת היא, שלמעשה סרט גיבורי העל הקריטי והחשוב ביותר בכל הזמנים, הוא גם סרט גיבורי העל הראשון - "סופרמן: הסרט" של ריצ׳ארד דונר משנת 1978. בלעדיו, לא היה היקום של מארוול, לא היה קווין פייגי (שהחל את דרכו כעוזר במשרדה של אשתו של דונר), לא היו ״נוקמים״ קולנועיים, לא היו סרטי באטמן, לא היו סרטי DC, וככל הנראה גם האתר הזה לא היה קיים.
החל מכותרות הפתיחה הכחולות המעופפות ברחבי הגלקסיה, המוזיקה של ג'ון וויליאמס מייצרת תחושה שאנחנו צופים באירוע מיוחד. זה לא סתם סרט, זה סרט על ס ופרמן! לא סתם הפסקול נשאר כל כך אייקוני עד היום (ואפילו משמש בגרסה מחודשת את הסרט החדש של גאן). וויליאמס, בעל כוחות העל משלו, הצליח לייצר צליל שראוי לשמו של סופרמן.


בלא מעט סרטים שבנויים על כמות גדולה של אפקטים חזותיים, ישנה סכנה של איבוד רלוונטיות לצופה חדש עם השנים. אך לסופרמן מ-1978 אין שום בעיה כזאת. הוא עובד בצפייה כיום כי הוא סרט מעולה, שעובד רגשית ולוקח את הזמן לספר את הסיפור שלו, אליו הוא מתייחס בחרדת קודש. מרגעי הפתיחה בקריפטון, פרי וויט אומר במהלך הסרט לכתבי הדיילי פלאנט שראיון עם סופרמן יהיה הראיון החשוב ביותר מאז שאלוהים נגלה למשה. השורה לא באה כבדרך אגב, כי דונר מתייחס לסופרמן ולמיתולוגיה סביבו בקדושה תנכית לגמרי.
העובדה שהסרט מחזיק כל כך טוב היום, הרבה יותר מסרטים דומים שנעשו 10 ו-20 שנה לאחריו, היא שהוא לא תלוי בכלל באפקטים או באקשן, אלא עומד לגמרי סביב האמפטיה שלנו לדמויות והאותטניות של העולם בו הן מתקיימות. דונר הבין שבכדי להעביר את הקומיקס לקולנוע, זה פשוט צריך להיות קודם כל ולפני הכל, סרט טוב.

סרט סופרמן תלוי קודם כל בדינמיקה שבין שלושת הדמויות הראשיות - קלארק קנט, לויס ליין וסופרמן. כריסטופר ריב המנוח משחק במיומנות אדירה את 2 התפקידים שלו: קלארק קנט הנאיבי והשלומפר, ששובה את ליבנו ואת לבבות שותפיו בדיילי פלאנט, מה שמאפשר מצב לפיו אף אחד לא חושד לרגע שהוא סופרמן. מרגוט קידר מגלמת את לויס ליין בהופעה שמאפיינת את הדמות באופן שעדיין לא שוחזר עד היום - חריפה, אמיצה ואינטיליגנטית.
סופרמן עצמו הוא גיבור על אמיתי, לא רק בשל כוחותיו, אלא בשל התחושה שריב משרה, של מוסר עליון מעלינו בני האדם. הוא לא רק נלחם ברוע זדוני, אלא גם מציל חתול מהעץ בשביל ילדה קטנה, ברגע שמאפיין במיוחד ש-״סופרמן״ הוא סרט מתקופה אחרת. גיבורי העל שלנו היום אינם מייצגים גבורה כזו תמימה וקסומה. אחת ההחלטות החשובות של דונר הייתה לקחת את הזמן, ולגרום לנו להבין ולהכיר את קלארק קנט, קאל אל וסופרמן כאחד. רק שעה ורבע לתוך הסרט אנחנו רואים אותו לראשונה בפעולה עם החליפה, בסצנה הידועה בה הוא מציל את לויס ליין מנפילה.

האלמנט היחיד שלא שרד מספיק טוב הוא הנבל. לקס לות׳ר של ג׳ין הקמן המנוח הוא נבל שיותר מזכיר את נבלי בונד המוקדמים - חביב, מצועצע ותמיד שש לספר לגיבור את כל תוכניתו המרושעת. גם הוא סוג של נבל שלא מעורר שום פחד או עומק, ומתאים לרוח התמימה של הסרט כולו, אך היום אנחנו רגילים לצפות ליותר מהנבלים שלנו.

הצפייה המחודשת הבהירה לי כמה הסרט הזה הוא הבסיס לכל סיפור גיבורי על שאי פעם סופר ויסופר על מסכי הקולנוע, ולא סתם קווין פייגי בעצמו אמר שהוא תמיד חוזר אליו כדי לקבל השראה לקראת פרוייקט חדש. אם אתם מעריצים צעירים של סרטי גיבורי על, עשו לעצמכם טובה ענקית ותראו את הסרט לפני שתלכו לגרסת 2025 של גאן. לא כהכנה, לא כלמידה, אלא פשוט כי זה סרט גיבורי העל המושלם.

מה דעתכם? האם יצא לכם לראות את הסרטים המקוריים של ״סופרמן״, או אולי אפילו לגדול עליהם? והאם אתם חושבים שהם עומדים טוב גם היום? ספרו לנו בתגובות!
״סופרמן״ של ג׳יימס גאן, בכיכובו של דיוויד קורנסוות׳, יעלה לבתי הקולנוע ב-10 ביולי.
DC
כתבות נוספות מקטגוריית
גיא קול

סרט נהדר. אהבתי אותו כשראיתי אותו בקולנוע "תל אביב" המנוח; אהבתי אותו כשצפיתי בו שוב בטלויזיה שנים אחרי. וכמובן בDVD / קובץ וידאו בצפייה ביתית. עדיין טוב