

התבגרו רע: איך ״דברים מוזרים״ הפכה מגולת הכותרת של נטפליקס לייצוג של כל מה שרע בה
ההכרזה של ״דברים מוזרים״ בכנס הטודום של נטפליקס הייתה אמורה להיות יוצאת מן הכלל. במקום זאת היא הפכה להיות הדוגמא המושלמת לכל מה שרע בנטפליקס המודרנית
בין אם אתם אוהבים את ״דברים מוזרים״ או שלא, אי אפשר שלא להודות בעובדה שמדובר באחת מאבני הדרך החשובות ביותר בטלוויזיה המודרנית ובתרבות הסטרימינג. הסדרה הזו, שעונתה הראשונה עלתה לפני כמעט 9 שנים, הייתה אחת מסדרות המקור הראשונות של נטפליקס (ולכן גם אחת מהסדרות הראשונות שהיו נגישות באופן אקסקלוסיבי בסטרימינג). למרות שהושקה במקביל לסדרות גדולות ומשמעותיות לא פחות כמו ״בית הקלפים״ למשל, היא הפכה עד מהרה לסדרת הדגל של שירות הסטרימינג (הרבה מזה בעקבות הפנייה שלה לקהל רחב יותר וצעיר יותר מסדרות כמו ״בית הקלפים״ למשל שהסתמכו בעיקר על פוליטיקה), ובמובנים רבים הפכה לסמל של איכות עבור נטפליקס, שמיתגה אותה כמקום שלא נופל ברמתו בתכנים שלו מספקיות תוכן ותיקות וענקיות. בעיניי, מה שהפך את הסדרה הזו לסמל סטטוס שהיא, הייתה העובדה שלמרות שבמהלך שלוש השנים הראשונות שלה קיבלנו שלוש עונות מלאות שכל פרקיהן יצאו כמקשה אחת, עדיין היו אלו פרקים איכותיים ומרהיבים (לפחות ברובם), ששימשו כסוג של עדות לכך שהחיבור הישיר לקהל ומודל השחרור החדשני, בשבילוב עם קצב תוכן מהיר לא באים על חשבון תוכן איכותי - ושסטרימינג הוא הדור הבא של הטלוויזיה.

אבל אז משהו קרה. אני לא יודע בדיוק מתי, איך או למה זה קרה (למרות שאני מנחש שזה קשור לתחרות המאסיבית שהתחילה בשוק הסטרימינג), אבל משהו באסטרטגיה של נטפליקס השתנה. במקום להמשיך ולהוביל בגאון את שוק הסטרימינג והטלוויזיה, הם התחילו להשתרך מאחור ולהאחז במותגים הגדולים שלהם כמו בקרנות המזבח, בכך שהם ממקדים את השיווק שלהם על הסדרות הגדולות ׳שכולם מכירים׳ במקום לנסות ולהמציא את עצמם מחדש, או להביא יצירתיות אל קדמת המסך (ככל הנראה בגלל שעכשיו הם יכולים להרשות לעצמם את זה). השינויים האלו אמנם השפיעו על התכנים של נטפליקס בכלליותם, אבל אין ספק שהסדרה שהכי נפגעה מהנושא היא סדרת הדגל שלה ״דברים מוזרים״. בין מה שהיא ייצגה בזמנו לבין מה שהיא מייצגת היום, אין ולו קשר דל ביותר. זה אמנם לא היה שינוי פתאומי או מעשה רגעי, אבל במשך 6(!) השנים שעברו בין העונה השלישית לטריילר של העונה החמישית, השינוי שעברה נטפליקס שינה את המהות של ״דברים מוזרים״ - שאמנם עדיין מייצגת את נטפליקס במדויק, רק שהפעם מדובר ביצוג שלילי ועגום במיוחד.
מה בדיוק קרה שם?
כמו בכל כתבה אחרת שכתבתי על ניתוח של הכרזה כזו או אחרת, בכדי להבין למה ואיך החשיפה של המעין טיזר טריילר הראשון לעונה החמישית של ״דברים מוזרים״ מייצגת את כל מה שרע בשירות הסטרימינג, צריך להבין מה הוכרז וכיצד, באופן מדויק. לקראת סופו ש ל אירוע ה-TUDUM השנתי של נטפליקס, עלו על הבמה שלושת השחקנים פין וולפהארד (מייק), קיילב מק'לאפלין (לוקאס) ונואה שנאפ (ויל). אליהם הצטרפו גם השחקנים גייטן מאטרצו (דסטין) ומילי בובי בראון (אילבן) באופן וירטואלי עם הקלטות שנשלחו מראש (מה שניסה לשמש כסוג של איחוד של כל חמשת הילדים הרכיבו את הקאסט המקורי), ויחד כולם חלקו זכרונות עם הקהל ושיתפו אותם ברגעים האהובים עליהם מתוך העשור בו הם לקחו חלק בסדרה. הם חשפו לראשונה קליפים מיוחדים מאחורי הקלעים של ארבע העונות הקודמות, שהראו איך נראתה האווירה על סט הצילומים. בסיום הקטע הזה, שלקח בין 5 ל-10 דקות, נראה ששלושת חברי הקאסט שנכחו על הבמה התחילו לרדת אל מאחורי הקלעים שלה, כשלפתע פין ״מצא״ קלטת ישנה נוספת - אותה הוא התחיל לנגן בפני הקהל. התברר שמדובר בטיזר טריילר ראשון לעונה החמישית של ״דברים מוזרים״ (למרות שאי אפשר לקרוא לזה טריילר, אבל עוד על כך אחר כך), שחשף בפני הקהל את תאריכי היציאה של העונה וכך שתתפרש על פני שלושה חלקים, שיתחילו בחג ההודיה ויסתיימו בערב השנה החדשה.






