

נטפליקס-לנד: חברת הסטרימינג מכריזה על מודל מרכזי החוויות ״נטפליקס האוס״
ענקית הסטרימינג רוצה לצאת מהמסך הקטן ולספק חוויות פיזיות למעריצים - במסע שכנוע שהמותגים שלה גדולים
אם אתם עוקבים אחרי עולם התוכן קצת מעבר לתוכן עצמו (ובואו נודה באמת, אם אתם מעריצים אתם מכירים את זה מקרוב), אתם יודעים שהרבה מההכנסות שחברות התוכן הגדולות בעולם מייצרות מהמותגים המפורסמים שלהם מגיעים לאו דווקא ממכירת התוכן עצמו - בין אם כרטיסי קולנוע או מנויים לשירות סטרימינג - אלא דווקא ממכירות המרצ׳נדייז והסכמי הקצאת הרשיונות שנעשים בתקופת יציאת התוכן. בין אם פיגרים, ביגוד, אביזרים מסוימים, תחפושות להאלווין, פוסטרים וכל מה שיכול לעלות לראשכם (ויתכן וקיים בארון או במדף שלצידכם) הוא מה שנמכר בדרך כלל בצורה הרבה יותר חמה מלחמניות, בעיקר כשמדובר בתוכן פופולרי שתופס בשיח הציבורי.
אולפני התוכן הגדולים ביותר גם השקיעו לא מעט על מנת להצליח לגרוף הכנסות יותר גדולות מהמותגים שלהם, ומעבר למרצ׳ שמתומחר גבוה מידי, החליטו להשקיע במתחמי אטרקציות וחוויות, כגון פארקים ופעילויות פיזיות - שדורשים לרוב בנייה חד פעמית ומעט תחזוקה, אבל מכסים את עצמם בעקבות כמות האנשים העצומה שממלאת אותם. במיוחד אם הם פועלים באיזור תיירותי במיוחד. רק בשביל לסבר את האוזן, הפארקים של חברת וולט דיסני ברחבי העולם הכניסו בשנת הכספים הקודמת כ-34 מיליארד דולר. במספר מעט נמוך באופן יחסי אך עדיין עצום בפועל, הפארקים של חברת יוניברסל סטודיוס הכניסו באותה שנה מעל ל-8.6 מיליארד דולר. אם כך, ברור שחברות תוכן אחרות, שרוצות לתפוס סמל סטטוס דומה בציבור ולפתח את התוצרים שלהם לרמת ״הכרה מותגית״ (Brand Recognition) דומה, ינסו ללכת באותו הכיוון. והפעם, נטפליקס תנסה לזרוק את כובע שודדי-הים שלה לזירה.

בהמשך לדיווח הראשוני של מגזין Bloomberg בשלהי 2023, שמספר חודשים לאחר מכן אושר על ידי נטפליקס בעצמם, הכריזה רשמית החברה בסוף השבוע האחרון על ההשקה הרשמית הצפויה של פרויקט Netflix House (״נטפליקס האוס״). הפרויקט המדובר ישאף להביא את המותגים של תכני המקור של חברת הסטרימינג וההפקות לחיים, באמצעות מרכזי אטרקציות, שופינג ומזון נרחבים ומלאי הזדמנויות, שיטמיעו את כל המבקרים בהם בתוך חווית התוכן. או לפחות לשם הם מכוונים.
מתחמי ה-Netflix House צפויים להיות פעילים לאורך כל השנה במקומות בהם יפתחו, בשונה מחוויות קודמות שהיו זמינות לזמן מוגבל במסגרת פופ-אפ. אותם מתחמים מתוכננים להיות עצומים בגודלם, ולהתפרש, על פי הודעת החברה, על גבי יותר מ-100 אלף רגל רבוע (קרוב ל-9,300 מ״ר). הלוקיישנים הראשונים של אותם המתחמים צפויים להפתח בארה״ב, כאשר המתחמים בפילדלפיה (בסמיכות לקניון King of Prussia) ובדאלאס (בסמיכות למתחם Galleria Dallas) עתידים להפתח כבר בסוף השנה הנוכחית. מתחם שלישי, שיפתח ממש על איזור הסטריפ של לאס וגאס, צפוי להפתח במהלך שנת 2027 (יש לציין כי לנטפליקס כבר קיים בלאס וגאס מתחם קניות חוויתי בנושא הסדרה ״דברים מוזרים״).

בין החוויות הצפויות להיכלל במתחם בפילדלפיה, צוינו האיזורים ״וונסדיי: ערב הדחויים״ - שטח קרנבל אפל ואימרסיבי באווירת הסדרה ״וונסדיי״ שיכלול מגוון משחקים והפתעות שהמבקרים מוזמנים לחקור, ״וואן פיס: המצוד אחר פרי השטן״ - חווית מירוץ בהילוך גבוה בה המשתתפים יצטרכו להתחמק מנבלים וספינות על מנת להשיג את פרי השטן לפני צוות כובעי הקש, ״נטפליקס וירטואלס״ - חוויות מציאות מדומה מלאות המציבות את המשתתפים בתור הדמויות הראשיות בסרטים ובסדרות של החברה, ״טופ 9״ - מסלולי מיני גולף בנוסח העלילות המוכרות עם טוויסט טכנולוגי שמשדרג את חווית המשחק, ו-״קולנוע טודום״ - בית קולנוע שיארח הקרנות של סרטים, סדרות והקרנות מעריצים של תכני נטפליקס, לצד אירועים חגיגיים עם כוכבים, עמדות צילום ופעילויות באולם.
ואילו במתחם שיפתח בדאלאס, צוינו גם החוויות ״דברים מוזרים: הבריחה מהאפלה״ - חוויה אימרסיבית המזמינה אתכם לשוטט בין ההריסות של העיירה הוקינס על מנת למצוא 3 נעדרים, זאת לפני שיצורים אפלים ומסתוריים ימצאו אתכם, ״משחק הדיונון: לשרוד את המבחנים״ - הזדמנות לשחק את האתגרים השונים של הסדרה במציאות עם חבריכם אל מול ״איש החזית״, וכן ״נטפליקס ריפליי״ - איזור משחקים פיזי בסגנון ארקייד, רק שהפעילויות והאתגרים הם פיזיים ועוטפים אותך מסביב במקום שיתרחשו על המסך, ואותם ניתן לשחק אל מול החברים או כקבוצה אל מול קבוצות אחרות.

נטפליקס מבטיחה שהמתחמים הם השלב הבא בפיתוח החיבור שלה עם הלקוחות, זאת לאחר יותר מ-40 חוויות מעריצים שונות שהריצו בשנים האחרונות, בין היתר גם לסדרות שצוינו וגם לסדרות אחרות כגון ״ברידג׳רטון״ ו-״בית הנייר״. כמו כן, מבטיחים בנטפליקס כי המותג של סדרת הסרטים ״רצח כתוב היטב״ צפוי גם הוא להשתלב בחוויה פיזית באחד המתחמים, אם כי עדיין לא פירטו בדיוק באיזה אופן.
בעוד שלא פרסמו בשלב זה בנטפליקס את עלות הכניסה הצפויה למתחמים, מבטיחים בחברה כי אין צורך בהכרח במנוי לשירות הסטרימינג על מנת להנות ממה שיש להם להציע. מה שכן, נטפליקס מציינת כי החוויה של התוכן לא תעצור רק בחוויות האקטיביות, שכן המתחמים הולכים לכלול גם מתחם ממכר מזון ומשקאות בהשראת התכנים השונים בשם ״נטפליקס בייטס״, וגם חנויות לרכישת המרצ׳נדייז של הסדרות והסרטים שמשכו אתכם לשם מלכתחילה בשם ״שופ נטפליקס״, בתיאור המיתמם הטוען שמטרתן הן ״על מנת שתוכלו לשמור מזכרת וכן להשיג מוצרים בלעדיים שיקחו אתכם ישירות אל תוך הסיפור״.

בהודעה לעיתונות על ההכרזה, אמרה סמנכ״לית השיווק של נטפליקס, מריאן לי: ״סוף סוף, מקום שבו הסיפור של נטפליקס שאף פעם לא נמאס לכם ממנו הופך לדבר מציאותי, שאתם יכולים לשחק בו, לקנות אותו ולטעום בו. זה ההתגשמות של הפאנדום, בו אפשר ממש לצעוד אל תוך העולמות שצפיתם בהם ואהבתם אותם במשך שנים - בין אם אתם יוצאים להרפתקה אפית עם צוות כובעי הקש, מתחילים מסע אל תוך הוקינס, אינדיאנה, או לוגמים קוקטייל בהשראת האובססיה החדשה שלכם. עם חוויות מרעננות שיפתחו בקביעות, תמיד יש סיבה לחזור. אנחנו נרגשים לברך לשלום את השכנים החדשים שלנו בפילדלפיה, דאלאס ולאס וגאס, על מנת לגלות את נטפליקס באור חדש לגמרי, המועצם בקסמה ובתרבותה הייחודיים של כל עיר״.
נזכיר כי נטפליקס קיימו ממש בתחילת החודש האחרון את אירוע ההכרזות השנתי שלהם, TUDUM 2025. במהלך האירוע, היה ניכר מאוד שנטפליקס מנסה לתפוס את השיח הציבורי בחגיגה של מותגי הדגל שלה אשר הצליחו לצבור מאחוריהם קהל במידה מה - רובם מבוססים על תכני עבר ורכש שעובדו לתכני מקור. במקום להיות המקום להבאת השינוי והבשו רה להפצת התוכן, עם כל היתרונות והחופש שהחברה מקבלת כספקית תוכן בעידן הסטרימינג ללא כל התחייבות לרייטינג בזמן אמת או להכנסות קולנועיות, ניכר שהיא מנסה להתחקות אודות החברות המובילות בתחום. היא ממקדת את עצמה על חגיגה עצמית בציבור באופן ספציפי של המותגים המסחריים הגדולים שלה, במקום לחגוג ולציין את ריבוי התוכן המקורי שהיא מספקת לאורך השנה. יתכן כי מדובר בצעד שמגיע מתוך חשיבה כלכלית ועסקית, אבל הצעד גם הוביל את החברה באופן מובהק לאחיזה שמרנית מידי במותגים שלה עד לרמה שפוגעת בחווית הצפייה בהם, כפי שפירט רז בטור שלו על שיטת השחרור של העונה האחרונה של ״דברים מוזרים״.
מה דעתכם? האם הייתם רוצים לבקר במתחם אטרקציות כזה של נטפליקס? או שאתם דווקא חושבים שהמסחור של נטפליקס כמפיקה ומפיצת תוכן הגיע לרמה מוגזמת? ספרו לנו בתגובות!
עידו שייביץ
